Rozhovory

RECYKLÁCIA

Recyklácia bola v minulom a je aj v tomto storočí všeobecne známa. Predstav si, že by si išiel len tak po ulici a prihovoril by si sa hoci malému dievčatku s otázkou: „Čo je recyklácia?“ alebo by si sa opýtal dospelých ľudí, ktorí idú z práce, či našich starších spoluobčanov. Každý by ti vedel odpovedať. A istotne vieš, ako by znela – približne – odpoveď, však? „Recyklácia znamená, keď niečo použité sa zhromaždí na jednom mieste a ľudia z toho spravia nejakú vecičku, ktorú používame ďalej. Môžeme recyklovať napríklad papier, sklo, plasty, pneumatiky, LED žiarovky,....“ Aj naša škola sa zapája do zberu. Tradične má túto aktivitu na starosti pán vychovávateľ Rastislav Konrád.

Ako dlho sa už naša škola do zberu zapája? Sporadicky sa zbieral papier už v prvých rokoch existencie školy. Pravidelne sa zber organizuje od roku 1999.
Odkedy máte túto aktivitu na starosti vy? Od roku 1999.
Aký je Váš osobný vzťah k životnému prostrediu? Separujete odpad? Som, aspoň si to myslím, k životnému prostrediu ohľaduplný. Snažím sa separovať papier, PET obaly. Netvrdím, že som 100%-ný, ale snažím sa.
Čo organizovanie zberových aktivít „obnáša“ po organizačnej stránke ? Pred samotným zberom je potrebné v predstihu dohodnúť termín pristavenia kontajneru, dodanie vriec na PET fľaše. Keď sú tieto veci dohodnuté, môžem zverejniť termín zberu formou plagátikov a tiež cestou školského rozhlasu. O konaní zberu informujú rodičov aj triedni učitelia na rodičovských združeniach. Nakúpim sladké odmeny pre najusilovnejších „zberačov“. Musím si nájsť pomocníkov z radov starších žiakov a tiež z radov učiteľov. Bez ich pomoci by som zber papiera v popoludňajších hodinách nedokázal zabezpečiť. Počas samotného zberu som na „mieste činu“ vždy ráno od siedmej. Koniec raňajšej zmeny je rôzny, podľa toho, čo je potrebné v daný deň urobiť (odniesť papier z tried, kabinetov, kancelárií či zborovne). V popoludňajších hodinách ma zastúpia kolegovia. Večer spočítam, koľko papiera sa v daný deň donieslo, napíšem si zoznam žiakov, ktorí budú nasledujúci deň odmenení. S týmito informáciami priebežne oboznamujem žiakov cez školský rozhlas a vývoj zberu si môžu pozrieť aj na centrálnej nástenke. Čo sa týka zberu PET fliaš, tento prebieha nepretržite od októbra do konca mája. Pri tomto zbere som vždy v pondelok ráno od siedmej do trištvrte na osem Odvoz fliaš dohodnem telefonicky podľa potreby. No a na konci mája spočítam, koľko kilogramov papiera a PET fliaš sa za celý školský rok vyzbieralo, a vyhlásim výsledky celoročnej súťaže v zbere druhotných surovín. Zvíťazí tá trieda, ktorá má najvyšší priemer na žiaka. Zberom papiera a PET fliaš sa zároveň naša škola zapája do celomestskej súťaže.
Ktorá firma, ako a za akú sumu vykupuje zozbieraný materiál? Organizátorom tejto súťaže je firma Marius Pedersen, ktorá nami nazbierané suroviny vykúpi a aj odvezie. Výkupné ceny sú za papier 0,04€/kg a za PET fľaše 0,05€/kg.
Aký je časový vývoj množstva vyzbieraných surovín? V prvých rokoch sa zbieral len papier. Zber trval tri dni a žiaci dokázali nazbierať 17 – 20 ton za jeden zber. Aj vtedy sa robil zber 2x do roka, tak si viete predstaviť objem papiera, ktorý sa v danom školskom roku nazbieral. V súčasnosti nazbierame za celý školský rok asi tak 5 ton papiera. Môže za to znížený záujem o zber papiera, najmä u žiakov II. stupňa, konkurencia v podobe firiem, ktoré starý papier vymieňajú za toaletný papier, servítky... Pri PET obaloch je to lepšie. Žiaci sú v zbere tejto druhotnej suroviny aktívnejší.
Ako škola využíva financie získané za zozbierané druhotné suroviny? Získané finančné prostriedky za zber sa používajú v prospech žiakov. Nie všetko sa dá financovať z prostriedkov školy alebo rodičovského združenia. Ide o odmeny v súťažiach, materiálne zabezpečenie mimoškolských aktivít a pod.
Kto a ako vám s tohtoročným zberom pomáhal? V tomto roku mi pri zbere pomáhali žiaci Marek Priščák (9.A), Patrik Ondriga (9.A), Patrik Niederland, Tomáš Timko a Lukáš Spodniak (8.B). Z kolegov to boli pani učiteľky Priadková, Sobocká, Suchárová a pán učiteľ Paprčka. Aj touto cestou sa chcem všetkým menovaným poďakovať.
Koľko surovín sa zozbieralo v tomto školskom roku? Čo sa týka zberu papiera, toho sa vyzbieralo 5 789 kg. Priemerne je to 9,9 kg na žiaka. Celkovo aj s PET fľašami sa vyzbieralo 6 318 kg druhotných surovín, a tak sa priemer na žiaka vyšplhal na 10,78 kg.
Čo by ste v súvislosti so zberovými aktivitami odkázali žiakom našej školy? Žiakom chcem odkázať, aby zbery na škole neignorovali, ale aby sa ich aktívne zúčastňovali. Pomôžu tým svojej škole a tiež životnému prostrediu.

IVANA MOKOŠOVÁ, 8.A

 

SELASSIE - NIE KAŽDÝ MÁ NA TO, 

STAŤ SA YOUTUBEROM

Určite mnohí z nás „chodia“ na YouTube. Niekto sa chodí pozerať na hudobné videá, niekto hľadá návody a niekto sleduje youtuberov. Ale aj youtuberi sa delia na viac skupín. Gameplaye, vlogy, návody, skeče, zábavné videá, paródie, let´s playe atď. . A práve let´s playe a vlogy sú náplňov práce na YouTube jedného známejšieho youtubera Selassieho. Exkluzívne pre vás sme s ním urobili rozhovor , aby sme sa o ňom dozvedeli viac. 
 
Vieme, že pri svojej youtube kariére si mal pri sebe ľudí, ktorí ťa podporovali, konkrétne iných youtuberov. Ale ako to berie tvoja rodina? Podporujú ťa? Kupovali ti nejaké vybavenie, kým si nezačal zarábať youtube money?
Rodinná podpora ide jednoznačne najviac z tatkovej strany, keďže on Youtube sleduje tiež a baví ho video-tvorba. Sám strihal v dávnych časoch pár videí, dokonca ich aj točil. Odkedy som začal na Youtube, tak ma podporoval. Samozrejme, aj mamka ma podporuje, no ona ani moc nevie, o čo ide :D. Keď si zoberiem napríklad let´s play, tak moja mamka nechápe, ako môže niekoho baviť pozerať sa na niekoho, ako hrá hru :D. K vybaveniu: Jediné, čo som dostal, bol notebook, ktorý som ale potreboval aj do školy. Ostatné veci, ako mikrofón, stojan na mikrofón, kameru a statív som si zaplatil zo svojich, ťažko zarobených peňazí         ( ešte to neboli youtube money, tie nie sú ani teraz bohvieaké veľké ).
Ako dlho trvá, kým vyrobíš videjko (od nápadu na hru až po zverejnené video na Youtube)? Nápad na hru? Neviem, ako si to myslel. Keď mám roztočenú nejakú sériu, napríklad ako Walking dead, tak jednoducho zapnem hru a spontánne ju komentujem. Ak nemám chuť na nič seriózne, vyhľadám si nejakú zábavnú hovadinu a z toho natočím videjko. Samotné točenie zaberie najmenej času. Ak ide o sériu, tak väčšinou 25 minút točenia, ak ide o vlog, tak takých 15 minút. Najviac času zaberie editovanie a exportovanie videa. V podstate, keď idem točiť herné video, zaberie mi pol dňa, kým ho môžem uploadnúť na youtube. So skečmi je to horšie, tam sa točí aj jeden celý deň a edit trvá niekedy aj 4 hodiny.
Ak by si chcel v budúcnosti mať vlastný dom, kde by to bolo (myslím aké mesto a typ domu/bytu)? Tak toto je zaujímavá otázka :D Ja osobne by som chcel mať moderný dom niekde na kopci s veľkým bazénom. Vieš, taký Hollywood style. A ak by išlo o byt, tak určite mezonet (dvojposchodový byt ) s výhľadom na krajinu. 
Čo si robil predtým, ako začali byť tvoje videá popoulárne, aby také boli? Akými spôsobmi si ich propagoval? Existuje také fórum, kde si môžu ľudia, čo tvoria videá, vytvoriť svoju sekciu, kde pridávajú svoje videá, to prinieslo pár odberateľov. Potom som spamoval svoje videá na Skype kamošom a oni svojim,atď, atď... 
Prečo si si dal meno Selassie? A ak to niečo znamená, tak čo Selassie bol etiópsky cisár, ktorý ju pomohol dostať z chudoby. Keďže mám dredy a rozumiem sa do rastafariánstva (náboženstvo, no ja som neveriaci len sa o to zaujímam), tak som si chcel týmto uctiť jeho meno. Rastafariáni ho berú ako svojho spasiteľa, ako boha. A nie... nemyslím si o sebe, že som boh. Nevysvetlite si to zle. 
Mávaš s niektorými česko-slovenskými youtubermi aj nejaké neoficiálne zhromaždenie?
Neoficiálne ani nie. Občas sa stretnem s Gogom a ideme do mesta, alebo skočím so Zdochliakkom a Asimisterom na pivko. Tretia možnosť, keď sa niečo točí tak skupinovo, stretneme u Dušana a pokecáme. Aký typ hry máš najradšej (stratégia, autá, strieľačky,....) ?
Jednoznačne stratégie. 
Poznáš sa aj s niektorým zo zahraničných youtuberov (nerátajúc Česko)? Ani nie. Nikdy som nejako nevyhľadával kontakty so zahraničnými youtubermi. 
Chcel by si v budúcnosti točiť videá aj v inom jazyku, napríklad v angličtine? Rozmýšľal som nad anglickými videami, ale tam je konkurencia obrovská. Ale na druhej strane, ak by sa mi to podarilo, zvýšila by sa sledovanosť a aj odbery, no slovensko-českí skalní fans by asi nadšení moc neboli. 
Čo by si odkázal začínajúcim let's playerom? Ak ich baví točiť, nech točia a nech do toho dajú čo najviac úsilia. A ak im to nepôjde, tak nech sa na to vykašlú a začnú robiť niečo iné. Poviem pravdu, nie každý má na to, stať sa youtuberom. 
 
Vďaka za rozhovor. JAKUB MAŠLÁR, 8.A

ŽIVOT NA VYSOKEJ ŠKOLE

Môj brat sa volá Marek a má 21 rokov. Študuje na vysokej škole. Chcete vedieť, aké to je? Prečítajte si tento článok!
 
Prečo si sa rozhodol, že pôjdeš na vysokú školu? Po maturite sa mi veľmi nechcelo skočiť do každodennej roboty, tak som si podal prihlášku, úspešne prešiel talentovkami a predĺžil si študentský život.
V ktorom ročníku si? V druhom ročníku.
Čo študuješ? Trénerstvo.
Na ktorú školu chodíš? Na Univerzitu Mateja Bela v Banskej Bystrici.
Prečo si sa rozhodol pre túto školu? Pretože som odmalička vždy robil nejaký šport, nepremýšľal som nad inou možnosťou.
Našiel si si nejakých nových priateľov? Stretol som veľa nových spolužiakov, ľudí z iných fakúlt.
Čo sú to tie fakulty? Každá univerzita má svoje fakulty, ktoré sa delia podľa zamerania, odborov, čo študuješ.
Stíhaš všetky hodiny? Rozvrh si upravujeme sami, čiže väčšinu stíham, a čo nie, to ma až tak nemrzí :)
Nie si niekedy veľmi unavený? Hlavne v deň, v ktorom mám viacero predmetov po sebe - ako napríklad gymnastika, atletika , plávanie
Čo by si chcel na tvojej škole zmeniť? Čo nám chýba, je cudzí jazyk v povinných predmetoch, ako nás budúcich trénerov je nevyhnutné ovládať aspoň jeden cudzí jazyk.
Ďakujem za rozhovor. LENKA GÁBORÍKOVÁ, 5.A
 
 

VIRTUÁLNE  ZVÁRANIE

Pri príležitosti Týždňa vedy a techniky (od 11.11.2013 do 15.11.2013) sa v stredu 13.11.2013  na Fakulte environmentálnej a výrobnej techniky Technickej univerzity vo Zvolene  uskutočnila súťaž vo virtuálnom zváraní na simulátore zvárania firmy Fronius Slovensko, ktorá predáva zváraciu techniku. Študenti si mohli vyskúšať „zváranie“ , ktoré simuluje skutočné podmienky pri zváraní. Prví piati, ktorí sa umiestnili v súťažnej tabuľke, dostali ceny - reklamné produkty firmy Fronius.

ROZHOVOR S ORGANIZÁTORKOU SÚŤAŽE ING. MIROSLAVOU ŤAVODOVOU:

Ako dlho trvala súťaž? Súťaž prebiehala od 8:00 do 15:00.                                     

Koľko študentov sa zúčastnilo súťaže? Súťaže sa zúčastnilo 50 študentov fakulty.

Aké bolo dosiahnuteľné maximum bodov a koľko dosiahol víťaz? Maximum bodov bolo 3000 a najviac dosiahnutých bolo 2580 bodov.

Plánujte zopakovať túto súťaž aj v nasledujúcom roku? Určite áno, pretože si študenti môžu vyskúšať zváranie a firma Fronius môže prezentovať svoje produkty.

MARTIN ŤAVODA, 6.A

AJ ŠKOLA SA MUSÍ VYVÍJAŤ

Už je nám dávno známe, že naša škola sa mení. Začala sa epocha zmien v našej škole. A s ňou prichádzajú aj vylepšenia, ktorými odstraňujeme a zakrývame nedostatky. Naša škola patrí síce k najmladším vo Zvolene, ale zato vraj k najlepšie vybaveným školám. Chceš vedieť, aké nové vylepšenia nás čakajú? Aj na túto otázku máme odpoveď. Oslovili sme niekoho, kto sa značnou mierou stará o vývoj našej školy: naša pani riaditeľka Mgr. Ľubica Tomčíková ktorá nás oboznámi s novinkami týkajúcimi sa našej školy v nasledujúcom rozhovore.

Posledné roky sa škola začala pohybovať smerom dopredu, a to hlavne po technickej stránke, ale aj čo sa týka vzhľadu. Čomu alebo komu za toto všetko ďakujeme?

Teší ma, že žiaci a verejnosť vnímajú posun školy smerom „dopredu“. Čo to vlastne znamená? Na jednej strane opeknela budova školy  rekonštrukciou vonkajších priestorov. Na tejto zmene má najvýznamnejší podiel náš zriaďovateľ – Mesto Zvolen, ktoré celú stavbu financovalo. Prinieslo nám to nielen príjemné estetické zmeny, ale aj väčší komfort najmä v zimnom období; konečne nám nie je v škole zima a šetríme financie na spotrebe energií.

Ďalšia zmena je spojená s vybavením školy novými didaktickými pomôckami: interaktívnymi tabuľami, dataprojektormi, notebookmi, výučbovými programami, knihami, časopismi apod. Všetko to sme získali zapojením sa do projektu s názvom: Čitateľská, digitálna gramotnosť a jazykové zručnosti ako súčasť modernizácie vzdelávania, ktorý je podporený z fondov Európskej únie.

Aké nové zmeny nastali v tomto školskom roku?

Nenastali veľké zmeny v zložení pedagogického kolektívu, ani v učebných plánoch, počet žiakov je takmer taký istý ako v minulom školskom roku. Zmeny súvisia najmä s realizáciou spomínaného projektu a s vyučovaním. Na každej chodbe je minimálne jedna trieda vybavená didaktickou technikou, od októbra sa na vyučovanie cudzieho jazyka začne využívať nové jazykové laboratórium, omnoho častejšie  budú žiaci na vyučovacích hodinách navštevovať školskú knižnicu. Nie je to však také jednoduché: za tým všetkým sa skrývajú hodiny svedomitej práce učiteľov, príprav na vyučovanie, tvorby nových učebných textov , pretože každá nová pomôcka splní svoj účel až vtedy, keď sa bude používať na vyučovaní, ktoré by malo byť modernejšie, pre žiakov zaujímavejšie a malo by im uľahčiť učenie sa.

Plánujete niečo nové  aj do budúcna?

Škola je tá najživšia inštitúcia, akú poznám, a musí napredovať , vyvíjať sa spolu so svojimi žiakmi. Určite sa budeme snažiť aj naďalej zlepšovať jej kvalitu. Mňa by napríklad veľmi potešilo, keby sa nám podarilo modernizovať priestory telovýchovného areálu, a tým zlepšiť možnosti pre talentovaných športovcov našej školy, celého sídliska, ba aj mesta.

Pani riaditeľka, ďakujeme za poskytnutý rozhovor. Určite sa potešia žiaci, no hlavne asi učitelia, ktorým spomenuté pomôcky uľahčia prácu so žiakmi na hodine a dovedú ich k väčšej tvorivosti.

IVANA MOKOŠOVÁ, 8.A

 

Štrnásť otázok pre Janku

Tento rok sa na našej škole opäť uskutočnila Olympiáda zo slovenského  jazyka a literatúry (OSJL), kde si žiaci 8. a 9.ročníka mali možnosť zmerať i navzájom porovnať svoje vedomosti. Medzi účastníkmi bola aj Jana Hašková (9.B), ktorá s prehľadom obsadila prvé miesto a následne potvrdila svoje šikovnosť aj víťazstvom na okresnom kole. V nasledujúcom rozhovore sa vám ju pokúsim priblížiť nielen ako víťazku, ale aj ako človeka.

  1. Vyhrala si okresné kolo OSJL. Aké boli tvoje pocity po oznámení výsledkov?

Určite som sa veľmi potešila. Moja (aspoň malá) snaha nevyšla nazmar. V jednej skvelej knihe od Donalda Millera –SMUTNÝ AKO JAZZ- sa píše nasledovné: „…ak tvrdo pracuješ, vydrž a nikdy to nevzdávaj. Nakoniec v živote dosiahneš, čo chceš.” Ale pozor! Na druhej strane stojí:

“Niekedy nás veci, po ktorých v živote najviac túžime, môžu zabiť.” Takže tak…

  1. Predpokladala si, že budeš prvá?

Myslím, že v kútiku duše v to dúfal každý (vo svoje víťazstvo, samozrejme). Víťaz však môže byť len jeden – to ale neznamená (v tomto prípade), že ostatní sú porazení…

  1. Je príprava na podobné súťaže náročná?

Niekto sa učí ľahšie a rýchlejšie, niekto ťažšie a pomalšie. Je to individuálne.

  1. Asi máš rada slovenčinu a určite rada a veľa  čítaš…

Slovenčina patrí medzi moje obľúbenejšie predmety, ale s čítaním kníh je to horšie. Za jeden rok prečítam možno jednu, dve. Ale tie stoja za čas, ktorý ich čítaniu venujem. Tu je pár z nich:

Nebo nie je výmysel, Zlaté ruky, Môže byť láska hriechom?, SMUTNÝ AKO JAZZ…Niektoré z nich som neprečítala celé, ale vrátim sa k nim. Tu nesmiem zabudnúť spomenúť Bibliu! Všetko sú to knihy, z ktorých človek načerpá viac ako len chutný kúsok mládežníckej “romantiky”…”

  1. Zúčastňuješ sa podobných súťaží zo slovenčiny (napr. prednesu prózy, poézie, literárnej tvorby)?

Áno. Zúčastnila som sa prednesu poézie a prózy, ako aj rétoriky.

  1. Si dobrá aj v iných predmetoch, napr. matematika, chémia, dejepis?

Známky mám väčšinou výborné, ale nepokladám sa za žiadneho matematického génia. Fakty z dejepisu (teda väčšinu z nich) zabúdam. V posledných týždňoch chémiu zvládam.

  1. Zúčastňuješ sa súťaží aj z týchto predmetov?

Momentálne mám doma domáce kolo chemickej olympiády. Čo sa týka matematiky… Niekedy Pytagoriáda, zvyčajne Klokanko. Avšak úspešnejšia som bývala v geografickej olympiáde. U mňa osobne vedie biblická.

  1. Čo by si poradila spolužiakom, ktorí majú podobné ambície ako ty  - zúčastniť sa olympiády? Čo je podľa teba najdôležitejšie pri príprave?

Hmmm… Veľa sa dá naučiť pri dobrej pozornosti v škole – teda najviac J. Taktiež pri vzornom plnení domácich úloh a  učení sa prebratého učiva. Mne pomohla aj pani učiteľka Peticová. A mám veľmi dobrú rodinu J. Ďakujem…

  1. Dosť času teda venuješ škole…

No…,  neviem či som v tom ten najlepší príklad… hodný nasledovania.

  1. … ale čo tvoj voľný čas?

J Veľmi rada navštevujem ZUŠ (základnú umeleckú školu). Chodím sem na výtvarnú, gitaru a spev.  Rada pomáham aj na KDZ (Klub Dobrej Zvesti), ktorý funguje na našej škole a dáva deťom odpovede na otázky týkajúce sa Pána Boha, Pána Ježiša…  Takmer každý piatok mávame aj tzv. “skupinku” . Tu debatujeme v príjemnom prostredí s vedúcimi o najrôznejších témach života z pohľadu kresťanov. Je to skutočne skvelé! Ste srdečne pozvaní!

  1. Ostatní ťa vnímajú ako veľmi milého a precízneho človeka.  Odkiaľ berieš svoju radosť, trpezlivosť, lásku k ostatným okolo seba?

Lepšie položená otázka by bola: Kto ti dáva radosť…? Tou úžasnou osobou je Pán Boh. V Jeho Slove je napísané:  „Ale ovocie Ducha je: láska, radosť, pokoj, zhovievavosť, nežnosť, dobrotivosť, vernosť, krotkosť, zdržanlivosť. Tí, čo prináležia Kristovi Ježišovi, ukrižovali si telo s vášňami a žiadosťami. Ak Duchom žijeme, aj žime podľa Ducha. Nebuďme žiadostiví márnej chvály, popudzujúc sa a závidiac si navzájom (Biblia, List Galanťanom 5, 22-26). A nemám vymytý mozog!...:(

  1. Máš nejaké životné motto?

Motto.. stretla som sa s niekoľkými zaujímavými aforizmami. Napríklad „Len jedna vec je cenná na svete: aby človek strávil život v pravde a spravodlivosti”  (Marcus Aurelius)

  1. Rok 2012 je za nami. Aké sú tvoje sny a túžby?

Chcela by som minimálne na pár týždňov navštíviť Španielsko (mesto Pamplona). Rada by som tam doletela lietadlom. Tiež by som sa potešila zoskoku s parašutistami (aspoň raz)… Napadli mi aj iné veci… J

  1. A čo novoročné predsavzatia?

Nezvyknem si dávať žiadne. Ak chce napríklad nejaký fajčiar  prestať fajčiť, nemal by si dávať čas a odkladať to do nového roka. Dôležité rozhodnutia a činy netreba odkladať. Potom môže byť už neskoro…”

Ďakujem za rozhovor.

Berenika Kuttnerová, 8.A